Φτηνές και τζάμπα λύσεις αναζητούν οι Έλληνες για τις διακοπές τους το 2023- Έρευνα του ΣΕΛΠΕ

Φτηνές και τζάμπα λύσεις αναζητούν οι Έλληνες για τις διακοπές τους το 2023- Έρευνα του ΣΕΛΠΕ

 

 

 

Ειδικότερα, η έρευνα για την αγορά των διακοπών 2023 του ΣΕΛΠΕ που πραγματοποιήθηκε με την επιστημονική υποστήριξη του εργαστηρίου ELTRUN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών την περίοδο 3-5 Ιουνίου 2022 σε δείγμα 880 καταναλωτών, αναδεικνύει τα ακόλουθα ευρήματα:
 
Η πλειονότητα επιλέγει τις εξοχικές κατοικίες, είτε για φιλοξενία (26%), είτε για διαμονή (22%). Το 20% εξ αυτών επιλέγουν την διαμονή σε ενοικιαζόμενα δωμάτια και μόνο το 9% την διαμονή σε ξενοδοχεία (7% χωρίς διατροφή και 2% με πλήρη διατροφή). Το 6% επιλέγει το camping ενώ το 6% επιλέγει το ταξίδι στο εξωτερικό.
 
Σχεδόν ένας στους δύο αναφέρει πως κατά τη διάρκεια των διακοπών μαγειρεύει συχνά, ώστε να μειώσει τα έξοδα εστίασης.
Το 66% των ερωτηθέντων επισκέπτεται συχνά καταστήματα τροφίμων όπως σουπερμάρκετ, ενώ το 53% αγοράζει τοπικά προϊόντα.
Το 16% αγοράζει προϊόντα άλλων τύπων στις διακοπές του, όπως αναμνηστικά είδη, ρούχα, παπούτσια, κοσμήματα, παιχνίδια κλπ.
Η μέση δαπάνη για αγορές προϊόντων στις διακοπές υπολογίζεται στα 230 ευρώ. Από αυτά τα 118 ευρώ (δηλαδή το 51%) αφορούν τις αγορές τροφίμων εκτός εστίασης, όπως αγορές από το σουπερμάρκετ, την μαγειρική στο κατάλυμα ή για απευθείας κατανάλωση στην παραλία. Τα 52 ευρώ αφορούν αγορές τουριστικών ειδών, όπως αναμνηστικά είδη και τα 59 ευρώ αγορές άλλων προϊόντων, όπως ρούχα, παπούτσια, παιχνίδια, κοσμήματα καθώς οι καταναλωτές εντάσσουν την αγοραστική εμπειρία στην καθημερινότητα των διακοπών τους. Βάσει των παραπάνω στοιχείων, υπολογίζεται πως η εγχώρια τουριστική δαπάνη από τον εσωτερικό τουρισμό θα ανέλθει στα 380 εκατ. ευρώ.
Η δαπάνη για τις εφετινές διακοπές εκτιμάται ότι θα είναι μειωμένη κατά 15%. Η μείωση οφείλεται πρωτίστως στο μειωμένο εισόδημα λόγω των ανατιμήσεων των προϊόντων, το κόστος μεταφορικών, το αυξημένο κόστος διαμονής και του κόστους ενέργειας.
Παρά τις δυσκολίες, ωστόσο, ένα σημαντικό κομμάτι του πληθυσμού θα κάνει διακοπές και θα προβεί σε αγορές τη θερινή περίοδο, αν και με μειωμένη δαπάνη, χάρη στις οικονομίες που κάνει όλο το χρόνο.
Οι μισοί Έλληνες δεν αντέχουν το κόστος διακοπών
 
** Όπως αναφέρει η αυστριακή εφημερίδα Wiener Zeitung (και δημοσιεύει η Deutsche Welle), «σύμφωνα με την ηλεκτρονική πύλη "numbeo.com", το κόστος ζωής στην Αθήνα είναι σχεδόν τόσο υψηλό όσο και στο Βερολίνο. Τα βασικά τρόφιμα, όπως το γάλα, τα αυγά και το νερό, είναι μάλιστα ακριβότερα. Αυτό εξασθενεί την εγχώρια αγοραστική δύναμη.
 
Μεταξύ των 27 χωρών της Ε.Ε., η Ελλάδα κατατάσσεται στην τρίτη θέση από το τέλος όσον αφορά την αγοραστική δύναμη των νοικοκυριών, μπροστά μονάχα από τη Βουλγαρία και τη Σλοβακία (κατά το 2022). Τα νοικοκυριά με χαμηλότερο εισόδημα υποφέρουν ιδιαίτερα από τον υψηλό πληθωρισμό, ο οποίος έφτασε το 2022 στο 9,6% κατά μέσο όρο. Η αγοραστική δύναμη μειώθηκε κατά 7,4% μόνο το 2022, επειδή οι μισθοί και τα ημερομίσθια στην Ελλάδα παρέμειναν σε χαμηλά επίπεδα.
 
[...] Εν τω μεταξύ, οι διακοπές στην Ελλάδα κοστίζουν όλο και περισσότερο. Σε δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς όπως η Σαντορίνη, η Πάρος, η Νάξος, η Μήλος και η Μύκονος στις Κυκλάδες, καθώς και στα τουριστικά κέντρα της Κρήτης, της Κέρκυρας, της Κω ή της Ρόδου, μία διανυκτέρευση ανά δωμάτιο κοστίζει περίπου 25% περισσότερο από ό,τι το 2019. […] Για μια τετραμελή οικογένεια, οι διακοπές μιας εβδομάδας στη χώρα τους κοστίζουν περίπου 4.000 ευρώ - συμπεριλαμβανομένων των εξόδων μεταφοράς, διαμονής και διατροφής. Για τους μισούς Έλληνες, το εν λόγω κόστος είναι απλώς αδύνατον να καλυφθεί».
 
πηγή: tornosnews.gr