Επιστολή Νίκου Συρμαλένιου για τα προβλήματα στην ακτοπλοϊκή σύνδεση Κέας-Κύθνου

Επιστολή Νίκου Συρμαλένιου για τα προβλήματα στην ακτοπλοϊκή σύνδεση Κέας-Κύθνου

Ερωτήσεις προς τον Υπουργό Ναυτιλίας και Αιγαίου έθεσε ο βουλευτής Κυκλάδων Νίκος Συρμαλένιος, λόγω των σοβαρών προβλημάτων στην ακτοπλοϊκή σύνδεση της Περιφερειακής Ενότητας Κέας – Κύθνου των Κυκλάδων με την ηπειρωτική χώρα αλλά και με την πρωτεύουσα της Περιφέρειας, Σύρο. 
 
Πιο συγκεκριμένα, όπως ανέφερε ο κ. Συρμαλένιος στην επιστολή του, για την Κέα και ενώ βρίσκεται μόλις 16 ναυτικά μίλια από το λιμάνι του Λαυρίου, το οποίο και είναι η μοναδική της σύνδεση με την Αττική, δεν υπάρχει κανένα δρομολόγιο το οποίο να επιτρέπει την αυθημερόν μετάβαση των επαγγελματιών και των κατοίκων. Οι πρακτικές που ακολουθούνται από την εταιρία που εξυπηρετεί τη γραμμή Λαύριο- Κέα- Κύθνο, κατά γενική ομολογία των τοπικών κοινωνιών, δεν καλύπτει τις συγκοινωνιακές ανάγκες των νησιών κατά τη διάρκεια της χειμερινής περιόδου. Να σημειωθεί εδώ ότι λόγω της κατάργησης της Δ.Ο.Υ. αλλά και της διασποράς των υπολοίπων υπηρεσιών σε όλη την Αττική (π.χ. ΙΚΑ στο Λαύριο, ΟΑΕΕ στην Αγία Παρασκευή, Δ.Ο.Υ. στην Παλλήνη, κ.τ.λ.) αλλά και στη Σύρο, η τακτική, αξιόπιστη και οικονομική ακτοπλοϊκή σύνδεση είναι εξαιρετικά σημαντική και κατά τη χειμερινή περίοδο.
 
Πρώτον, πραγματοποιούνται έκτακτες αλλαγές δρομολογίων χωρίς συγκεκριμένη αιτιολόγηση, οι οποίες καθιστούν δύσκολο τον οποιοδήποτε προγραμματισμό ταξιδιών. Δεύτερον, η κατάρτιση του προγράμματος των δρομολογίων ακολουθεί κατά πόδας τα δρομολόγια της επιδοτούμενης γραμμής στο πλαίσιο ενός αθέμιτου ανταγωνισμού. Τρίτον, δεν υπάρχει έγκαιρη κοινοποίηση των δρομολογίων, ούτε κατά την τουριστική περίοδο, όπως προβλέπεται απ τις κείμενες διατάξεις, με αποτέλεσμα την προβληματική εξυπηρέτηση όλων των κατοίκων αλλά και των εμπλεκομένων στην τουριστική αγορά, καθώς είναι γνωστό ότι ο εξωτερικός τουρισμός λειτουργεί με προκρατήσεις μηνών.
 
Συνεχίζοντας την επιστολή του ο κ. Συρμαλένιος τονίζει ότι σε ακόμα δυσχερέστερη θέση βρίσκονται οι επαγγελματίες και οι κάτοικοι της Κύθνου, καθώς χρειάζονται οπωσδήποτε τουλάχιστον μια διανυκτέρευση ώστε να διεκπεραιώσουν τις όποιες εργασίες τους στην Αττική. Επισημαίνεται επίσης ένα επιπλέον πρόβλημα που αντιμετωπίζει η Κύθνος αλλά και η Τζιά και αφορά της απόσυρση του πλοίου Aqua Spirit για συντήρηση, με τα δρομολόγια του επιδοτούμενου πλοίου να εκτελούνται μόνο το σαββατοκύριακο.
 
Είναι σαφές ότι η εν λόγω διαμορφωθείσα κατάσταση, αυξάνει κατακόρυφα την οικονομική επιβάρυνση των κατοίκων, οξύνει τις ανισότητες ανάμεσα στους κατοίκους της ηπειρωτικής και της νησιωτικής χώρας και φέρνει σε μειονεκτική θέση τους επαγγελματίες των νησιών αλλά και το σύνολο των κατοίκων. Επιπρόσθετα, η διακοπή της χορήγησης του μειωμένου εισιτηρίου για του μόνιμους κατοίκους νησιών κάτω από 3.100 κατοίκους έχει εντείνει τα οικονομικά προβλήματα στις μικρές κοινωνίες που χειμάζονται από την οικονομική κρίση.
 
Τελειώνοντας την επιστολή του ο κ. Συρμαλένιος αναφέρει πως επειδή οι μόνιμοι κάτοικοι και επαγγελματίες των νησιών έχουν ανάγκη συγκοινωνιακής εξυπηρέτησης όλο το χρόνο και οι πολιτικές συρρίκνωσης των δημοσίων υπηρεσιών στη νησιωτική χώρα έχουν αυξήσει αυτές τις ανάγκες, επειδή τα μη επιδοτούμενα δρομολόγια των ακτοπλοϊκών εταιριών οφείλουν να είναι εντελώς αποσυνδεδεμένα από εκείνα τα δρομολόγια που τυγχάνουν επιδότησης και επειδή οι ακτοπλοϊκές συνδέσεις οφείλουν να λειτουργούν με γνώμονα τις ανάγκες των τοπικών κοινωνιών και οικονομιών, τα ερωτήματα που έθεσε ο κ. Συρμαλένιος στον κ. Υπουργό είναι τα εξής:
 
1) Σκοπεύει να προβεί σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες για να εξασφαλιστεί η εύρυθμη λειτουργία των ακτοπλοϊκών δρομολογίων αλλά και της τήρησης της κείμενης νομοθεσίας;
2) Σε ποιες ενέργειες προτίθεται να προχωρήσει ώστε να δρομολογηθεί η εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου που ισχύει σε άλλες χώρες και αποτελεί πάγιο αίτημα των νησιωτικών περιοχών;