Απειλή για τα λιβάδια Ποσειδωνίας τα σκουπίδια του ναυαγίου στο βυθό της Μυκόνου

Απειλή για τα λιβάδια Ποσειδωνίας τα σκουπίδια του ναυαγίου στο βυθό της Μυκόνου
 
Μπορεί το σκαρί του πλοίου να αποτελεί πλέον παρελθόν για τη Μύκονο, ωστόσο τα εμπορεύματα από τα κοντέινερ που μετέφερε το τούρκικο φορτηγό που προσάραξε πριν από περίπου 9 μήνες στις βόρειες ακτές της Μυκόνου εξακολουθούν να υπάρχουν στον βυθό. Τα θαλάσσια ρεύματα έχουν παρασύρει μίλια μακριά από την περιοχή του ναυαγίου τις συσκευασίες των προϊόντων που μετέφεραν τα κοντέινερς και σκόρπισαν στην θάλασσα, φτάνοντας μέχρι και τον γραφικό Όρμο Ιστερνίων της Τήνου. Μπορεί η ρύπανση από πετρέλαιο να αποφεύχθηκε, οι κίνδυνοι όμως καραδοκούν αν δεν ολοκληρωθεί ο καθαρισμός για να απομακρυνθούν τα σκουπίδια που απειλούν το βυθό και τις παραλίες.
 
 
Ο κίνδυνος για την χλωρίδα του βυθού απειλεί τα λιβάδια Ποσειδωνίας που υπάρχουν στην περιοχή του ναυαγίου. Σύμφωνα με μελέτη του Ελληνικού Κέντρου Θαλάσσιων Ερευνών (ΕΛ.ΚΕ.Θ.Ε.) για τις επιπτώσεις της ρύπανσης που προκλήθηκε από το ατύχημα του τούρκικου φορτηγού στην θαλάσσια περιοχή της Βόρειας Μυκόνου, οι συγκεντρώσεις των πετρελαϊκών υδρογονανθράκων στα δείγματα του θαλασσινού νερού είναι ιδιαίτερα μικρές. 
 
 
Οι μετρήσεις έγιναν το δίμηνο Ιουλίου – Αυγούστου και σχετικά με τις οργανικές ουσίες ανθρωπογενούς προέλευσης δεν παρατηρήθηκαν σε κανένα σταθμό και βάθος ενδείξεις επιβάρυνσης από το ναυάγιο. Όπως μάλιστα επισημαίνεται η οικολογική ποιότητα στην περιοχή δεν έχει προς το παρών επηρεαστεί και χαρακτηρίζεται υψηλή. 
 
 
Δυσμενείς συνέπειες ωστόσο εγκυμονεί για την υποθαλάσσια βλάστηση η συχνή και κατά τόπους εκτεταμένη κάλυψη της περιοχής πέριξ του ναυαγίου με ποικίλα απορρίμματα. Πέραν των μηχανικών επιπτώσεων η κάλυψη και σκίαση της υποθαλάσσιας βλάστησης ακόμα και με ελαφριά υλικά ισοδυναμεί με μετρίαση έως μηδενισμό της φωτοσυνθετικής δραστηριότητας με επιπτώσεις που μπορεί να ποικίλουν ανάλογα με την ευαισθησία και τους βιολογικούς κύκλους των επιμέρους υλικών. 
 
 
Αν λοιπόν τα υλικά αυτά δεν απομακρυνθούν άμεσα οι επιπτώσεις ενδέχεται να είναι σημαντικές τουλάχιστον σε ακτίνα 500 μέτρων και βάθη έως 30 μέτρων, όπου εντοπίστηκε ο κύριος όγκος του φορτίου, σύμφωνα με την μελέτη. 
 
 
Το γενικό συμπέρασμα που προκύπτει από την μελέτη του ΕΛ.ΚΕ.ΘΕ. είναι σχεδόν καθησυχαστικό καθώς όπως αναφέρεται "δεν υπάρχει αξιοσημείωτη ή ανησυχητική ρύπανση από πετρελαιοειδή ή άλλες χημικές ουσίες. Το κύριο πρόβλημα εντοπίζεται στην παρουσία στο θαλάσσιο βυθό μεγάλων ποσοτήτων διαφόρων απορριμμάτων από τα υλικά που μετέφερε το πλοίο τα οποία αν δεν απομακρυνθούν έγκαιρα, μπορεί να έχουν σημαντικές επιπτώσεις στα λιβάδια ποσειδωνίας και στην υπόλοιπη υποθαλάσσια βλάστηση". 
 
 
Οι πλήρεις επιπτώσεις στις φυτοκοινωνίες αυτές αναμένεται να εκδηλωθούν την προσεχή Άνοιξη, όταν θα ξεκινήσει η ανάπτυξη των φυτών.