Γ. Χατζημάρκος στο συνέδριο του ΣΕΤΕ:

Γ. Χατζημάρκος στο συνέδριο του ΣΕΤΕ:

 

 

 
Ξεκίνησαν το πρωί οι εργασίες του συνεδρίου του ΣΕΤΕ με την παρουσία του πρωθυπουργού, πλήθους υπουργών και κορυφαίων στελεχών του τουρισμού. Στις εργασίες του συνεδρίου που έχει ως άξονα την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου και τις επενδύσεις που πρέπει να υλοποιηθούν συμμετέχει και ο Περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου Γιώργος Χατζημάρκος.
 
Κατά την διάρκεια της ομιλίας του ο κ. Χατζημάρκος αναφέρθηκε στην Περιφέρεια μας ως σημείο αναφοράς για τον ελληνικό τουρισμό τονίζοντας ότι η άμβλυνση της εποχικότητας αποτελεί σημείο αναφοράς για τα νησιά μας εδώ και τουλάχιστον δύο δεκαετίες. 
 
Αναφερόμενος δε στην προηγούμενη εμπειρία του ως προέδρου του Επιμελητηρίου Δωδεκανήσου και τις προσπάθειες που είχαν γίνει για τον τουρισμό στάθηκε στα συμπεράσματα που εξήχθησαν τα οποία είναι: 
 
Συμπέρασμα 1ο : η αγορά δεν πείθεται από σχέδια και προθέσεις και ανταποκρίθηκε μόνο όταν είδε στην πόρτα της τον πελάτη. 
Πάλι καλά είπαμε, αλλά μέχρι εκεί. Φάνηκε ότι χρειάζεται πολύ δουλειά και πολύ περισσότερα για να φτάσουμε σε περιόδους off season σε αυτό που όλοι οι εμπλεκόμενοι με τον τουρισμό αποκαλούν πλέον “εμπειρία”.
 
Συμπέρασμα 2ο : Ναι, οι πτήσεις είναι προαπαιτούμενο. 
Και εδώ δεν έχω να προσθέσω τίποτα παραπάνω από αυτό που ένα αγγλοσαξονικό ρητό πιστεύω το περιγράφει επακριβώς. People whisper and money talks και με αυτό δεν εννοώ μόνο την άμεση χρηματοδότηση αλλά και την έμμεση. 
 
Συμπέρασμα 3ο, για να παίρνουμε και κουράγιο για την συνέχεια: Ναι τα νησιά μας πουλάνε και off season και χωρίς πολύ διαφήμιση». 
 
Χρειάζεται «νοητικό άλμα»
 
Όπως ανέφερε ο κ. Χατζημάρκος για να εδραιώσουμε ροή τουριστών ή επισκεπτών, στο σημείο αυτό ίσως χρειαστεί να κάνουμε όλοι μας ένα νοητικό άλμα στον τρόπο που προσεγγίζουμε αυτή την κατηγοριοποίηση, “εκτός εποχής”,  ειδικά μάλιστα από αγορές που εμφανίζουν την υψηλότερη εποχικότητα,  θα χρειαστούμε προϊόν, περιεχόμενο,  κίνητρα που θα υπερβαίνουν την εύκολη λογική του “φθηνού πακέτου”.
 
Θα χρειαστεί, τόνισε, να εμπλουτίσουμε τις διαστάσεις του τουριστικού προϊόντος ώστε κάποιες “εμπειρίες” να δημιουργούν 12μηνη ελκυστικότητα  ή ακόμη πιο προωθημένα και σε κάποιες περιπτώσεις, να είναι προσβάσιμες και διαθέσιμες μόνον “εκτός εποχής”.
 
Αναφερόμενος στον σχεδιασμό της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου είπε ότι τώρα ολοκληρώνεται ο σχεδιασμός της νέας τουριστικής πολιτικής για τα ερχόμενα χρόνια,  δίνοντας προτεραιότητα στην προστιθέμενη αξία που μπορεί να δώσει η αυτοδιοίκηση στο τουριστικό προϊόν, με τρόπο που θα δημιουργεί κίνητρα επιμήκυνσης.
 
Κομβικά ζητήματα
 
Άπτοντας την ευκαιρία της σημερινής συγκέντρωσης ο κ. Χατζημάρκος αναφέρθηκε συνοπτικά και σε ορισμένα «κομβικά ζητήματα» όπως τα χαρακτήρισε που πρέπει να τύχουν σοβαρού προβληματισμού και υπεύθυνης ανταπόκρισης σε σχέση και με την εποχικότητα του ελληνικού τουρισμού, τονίζοντας ότι πρόκειται για τομείς με μεγάλες αδυναμίες αλλά και τεράστιες δυνατότητες.
 
Αναφερόμενος στο 2014 επεσήμανε ότι ήταν, και για κάποια νησιά μας εξακολουθεί να είναι, μία εξαιρετική χρονιά. Παράλληλα, ο πολύ μεγάλος αριθμός αφίξεων λειτούργησε όπως ο σεισμός σε ένα κτίριο. Ανέδειξε δηλαδή όλα τα δομικά προβλήματα και τις αστοχίες και συνέχισε «φέτος που ήταν μια εξαιρετική χρονιά για τα περισσότερα νησιά μας, όχι για όλα, αλλά σίγουρα για τα μεγαλύτερα εξ αυτών, οι υποδομές αποδείχτηκαν φτωχές και σε πολλές περιπτώσεις δεν μπόρεσαν να σηκώσουν το βάρος. Είναι μία θλιβερή διαπίστωση σε μία χώρα που εκτός από το ότι ζει από τον τουρισμό, είχε και την ευτυχία να διαχειριστεί  τέσσερα κοινοτικά πλαίσια στήριξης, αλλά αυτή είναι η πραγματικότητα. 
 
Αεροδρόμια, λιμάνια, οδικό δίκτυο, ύδρευση, ενεργειακή επάρκεια οι τομείς με τα μεγαλύτερα ανοικτά ζητήματα. 
 
Βάλτε παρακαλώ σε αυτό το σημείο, το ζήτημα της επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου, της διαχείρισης των μελλοντικών κοινοτικών πόρων και των μεγάλων ανοικτών πληγών σε επίπεδο υποδομών, μαζί. 
 
Επιπλέον, στο κομμάτι των υποδομών, με την επισήμανση ότι θα πρέπει να συμπεριλάβουμε και αυτές που δεν έχουμε. Έτσι θα μπορέσουμε να συζητήσουμε ολοκληρωμένα για την διαχείριση των λιγοστών πλέον οικονομικών μας πόρων».
Προχωρώντας  στις διαπιστώσεις ο Περιφερειάρχης παραδέχθηκε ότι οι τουρίστες δεν εξυπηρετούνται σωστά «τους επιβάτες των αεροδρομίων και τους επιβάτες της κρουαζιέρας, τους χρήστες του οδικού μας δικτύου, τους επισκέπτες των αρχαιολογικών μας χώρων, δεν τους εξυπηρετούμε σωστά.  Τους λάτρεις του γκολφ και της κατάδυσης, τους ιδιοκτήτες σκαφών αναψυχής δεν τους εξυπηρετούμε καθόλου. Στις μετακινήσεις που δημιουργούν διεθνώς οι τομείς της παιδείας και της υγείας, εμείς δεν συμμετέχουμε» και διερωτήθηκε «Τι θα προτάξουμε λοιπόν στην ιεράρχηση των παρεμβάσεων μέσω των διαθέσιμων πόρων και με ποια κριτήρια;». 
 
Κατόπιν αυτών ξεκαθάρισε ότι «όπου η αγορά έχει ενδιαφέρον πρέπει να της δώσουμε την δυνατότητα να λειτουργήσει και να συνεργαστούμε. Δεν μας περισσεύουν ούτε χρήματα, ούτε ευκαιρίες. Δεν έχουμε κανένα λόγο να επενδύουμε σε αεροδρόμια που ο ιδιωτικός τομέας μπορεί να επενδύσει και να τα λειτουργήσει πολύ πιο αποτελεσματικά από τον δημόσιο τομέα. Δεν έχουμε κανένα λόγο να συνεχίζουμε να ταλαιπωρούμε τους επιβάτες της κρουαζιέρας, όταν εμείς αδυνατούμε να προσφέρουμε το επίπεδο της εξυπηρέτησης που οφείλουμε στους πιστούς επισκέπτες μας και ταυτόχρονα να κλείνουμε την πόρτα σε επενδύσεις που πρόθυμα θα ερχόντουσαν σε ορισμένους από τους ελκυστικότερους προορισμούς κρουαζιέρας στον κόσμο (πχ Σαντορίνη και Ρόδος). Και φυσικά είναι αδιανόητο να μην έχουμε γεμίσει μαρίνες τα δύο νησιωτικά συμπλέγματα της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, τις Κυκλάδες και τα Δωδεκάνησα, τα ιδανικά πεδία για το yachting διεθνώς».
 
Ιδιαίτερη μνεία στον πολιτισμό
 
Ο κ. Χατζημάρκος στάθηκε ιδιαίτερα στην προώθηση του πολιτισμού ως ανταγωνιστικό μας πλεονέκτημα αλλά και στην εξωστρέφεια που πρέπει να υπάρξει.  «Ο τουρισμός για μας, για τα νησιά μας,  δεν είναι απλά μια επιλογή ανάμεσα σε άλλες. Είναι η μόνη ρεαλιστική βάση πάνω στην οποία μπορούμε να χτίσουμε ένα νέο αναπτυξιακό πρότυπο» τόνισε ο Περιφερειάρχης και για αυτό, ανέφερε, έχει μεγάλη αξία η διάσταση της άμβλυνσης της τουριστικής εποχικότητας να είναι μια διάσταση που θα λαμβάνεται οριζόντια υπόψη και σε επίπεδο κυβέρνησης και σε επίπεδο Περιφέρειας και σε επίπεδο τοπικής αυτοδιοίκησης.
 
«Αυτή η αέναη, στην χώρα μας, συζήτηση και ταυτόχρονα αναζήτηση νέου αναπτυξιακού μοντέλου, πρέπει να πάρει ένα τέλος» και κατέληξε ότι έφτασε πλέον η εποχή των καθαρών επιλογών «η Περιφέρεια της οποίας έχω την τιμή να ηγούμαι, το Νότιο Αιγαίο, τα νησιά μας μπορούν να ηγηθούν όχι μόνο της τοπικής ή υπερτοπικής αλλά και της εθνικής προσπάθειας προσέλκυσης κρίσιμων επενδύσεων. Είναι άλλωστε η εποχή  που φέρνει στο ίδιο κάδρο τις χαμένες ευκαιρίες του παρελθόντος με τις φωτεινές ευκαιρίες του μέλλοντος. Είναι η Εποχή των Καθαρών Επιλογών».