Μαθητές σε δράση για το κλίμα

Μαθητές σε δράση για το κλίμα

 

 

 

Ένα νέο πρόγραμμα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης από το WWF Ελλάς, με την πολύτιμη δωρεά  του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ), την υποστήριξη του Ιδρύματος Α. Γ. Λεβέντη και του Ιδρύματος Μποδοσάκη και την έγκριση του Υπουργείου Παιδείας & Θρησκευμάτων, ξεκίνησε φέτος τον Σεπτέμβριο και φιλοδοξεί μέσα στα επόμενα δύο χρόνια να έχει εμπλέξει άμεσα 40 σχολεία ανά την Ελλάδα, αλλά και έμμεσα όλη τη σχολική κοινότητα, στον δρόμο της καινοτομίας και της αναχαίτισης της κλιματικής κρίσης. 
 
 Δημοτικά, γυμνάσια και λύκεια, κατά προτεραιότητα από ευάλωτες κοινωνικά ή περιβαλλοντικά περιοχές της χώρας, σχηματίζουν ομάδες μαθητών που αναλαμβάνουν να ερευνήσουν το ανθρακικό αποτύπωμα του σχολείου τους και να λειτουργήσουν ως νεαροί «σχεδιαστές» πρακτικών λύσεων για τη μείωσή του.
 
Έμφαση δίνεται στην αποτελεσματικότητα των λύσεων για μια ουσιαστική μείωση του αποτυπώματος του εκάστοτε σχολείου. Δίπλα στους μαθητές, οι εκπαιδευτικοί αναλαμβάνουν ρόλο εμψυχωτή και συντονιστή κι εργάζονται επίσης σε ομάδες, εμπνέοντας, αλλά και στηρίζοντας έμπρακτα τους μαθητές μέσα από το παράδειγμά τους. 
 
Σε αυτήν την πορεία, οι συμμετέχοντες (εκπαιδευτικοί και μαθητές) υποστηρίζονται από το WWF Ελλάς με το παιδαγωγικό υλικό που έχει ετοιμαστεί για κάθε βαθμίδα και με διά ζώσης εργαστήρια στα σχολεία (Climathons και Climate Labs) που βασίζονται στη μεθοδολογία «Design Thinking», η οποία προωθεί τη δημιουργικότητα, την κριτική σκέψη, την ενσυναίσθηση και την επίλυση των προβλημάτων, για τη δημιουργία νέων και πρωτότυπων ιδεών. Μία ομάδα κατάλληλα καταρτισμένων μεντόρων (έμπειρων στελεχών της διά βίου μάθησης) στηρίζει τόσο τους μαθητές, όσο και τους εκπαιδευτικούς στην εφαρμογή της μεθοδολογίας.
 
«Ένα εκκολαπτήριο νέων  πολιτών ικανών να συλλαμβάνουν εναλλακτικές εκδοχές του  μέλλοντος και να μετατρέπουν τις ιδέες τους σε πράξη τόσο για χάρη του πλανήτη, όσο και προς όφελος της δικής τους -«πράσινης»- πιθανής επαγγελματικής διαδρομής. Αυτό είναι το πρόγραμμα «Μαθητές σε δράση για το κλίμα». Μαθητές και εκπαιδευτικοί ανοίγουν έναν νέο δρόμο στην περιβαλλοντική εκπαίδευση και μετατρέπουν τα σχολεία τους σε «εργαστήρια ιδεών και λύσεων», μέσα από τις αρχές της καινοτομίας», σημειώνει η Ελένη Σβορώνου, υπεύθυνη περιβαλλοντικής εκπαίδευσης του WWF Ελλάς. 
 
Η δυναμική εκκίνηση έγινε με το επιμορφωτικό σεμινάριο της 10ης Οκτωβρίου 2022, στο οποίο συμμετείχαν οι περίπου 50 εκπαιδευτικοί, που θα εφαρμόσουν το πρόγραμμα και οι αντίστοιχοι Υπεύθυνοι Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και Σχολικών Δραστηριοτήτων της οικείας Διεύθυνσης Εκπαίδευσης, καθώς και οι Παιδαγωγικοί Σύμβουλοι του προγράμματος, Μαρία Δημοπούλου (Υπεύθυνη Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Α/θμιας Εκπαίδευσης, Α’ Αθηνών) και Ιωάννα Παπαϊωάννου (Υπεύθυνη Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Β/θμιας Εκπαίδευσης Ν.Αχαϊας). 
 
Μέχρι σήμερα έχει ολοκληρωθεί ο ετήσιος κύκλος των εργαστηρίων Climathons σε 5 Δημοτικά και 6 Γυμνάσια της χώρας, ενώ έχει υλοποιηθεί η πρώτη φάση των Climalabs σε 10 Επαγγελματικά και Γενικά Λύκεια. Ο διαγωνισμός ιδεών ολοκληρώνεται στις 30 Μαρτίου 2023 για τα Δημοτικά και τα Γυμνάσια και στις 4 Μαΐου 2023 για τα Λύκεια.
 
Μετά το πέρας της διετίας, η τελειοποιημένη, πλέον  με βάση την εμπειρία, μέθοδος θα είναι στη διάθεση όλων των εκπαιδευτικών για εφαρμογή σε όλα τα σχολεία της Ελλάδας. Η διάχυση θα γίνει μέσω σειράς σεμιναρίων και διαρκούς υποστήριξης της εκπαιδευτικής κοινότητας από το WWF Ελλάς.