Γι’ αυτό οι αεροπορικές εταιρίες χρεώνουν ξεχωριστά τους επιβάτες για τις αποσκευές τους
Υπήρχε μια εποχή που η τιμή του εισιτηρίου περιλάμβανε όλες τις υπηρεσίες επί του αεροσκάφους: επιλογή θέσης, φαγητό και ποτό, καθώς και τουλάχιστον μία παραδοτέα αποσκευή.
Η πραγματικότητα σήμερα είναι πολύ διαφορετική. Τα περισσότερα βασικά οικονομικά εισιτήρια, (ειδικά αυτά που δεν είναι υπερατλαντικά ή που κλείνονται σε εταιρίες χαμηλού ναύλου) δεν περιλαμβάνουν πολύ περισσότερα από τη δυνατότητα μεταφοράς των επιβατών από τη μία τοποθεσία στην άλλη, με ένα μικρό προσωπικό αντικείμενο στην καμπίνα.
Στις δεκαετίες του ’70 και του ’80, οι περισσότερες υπηρεσίες (φαγητό, αποσκευές, χώρος για τα πόδια) ήταν συγκεντρωμένες και συμπεριλαμβάνονταν στο αεροπορικό εισιτήριο. Σύμφωνα με το περιοδικό Simple Flying, τη δεκαετία του 1970 οι τιμές των εισιτηρίων ήταν αρκετά υψηλές ώστε οι αεροπορικές εταιρίες να προσφέρουν γενναιόδωρες πολιτικές αποσκευών σε όλους τους ταξιδιώτες. Στη συνέχεια, ήρθε το διαδίκτυο, το οποίο έδωσε στους πελάτες τη δυνατότητα να συγκρίνουν τις τιμές μέσα σε λίγα “κλικ”. Καθώς οι πτήσεις έγιναν πιο προσιτές, οι αεροπορικές εταιρίες αντιμετώπισαν μια νέα πρόκληση: πώς να μεταφέρουν τόσες πολλές αποσκευές.
Οι τεχνολογικές αλλαγές οδήγησαν στην εμφάνιση της πολιτικής αποσκευών, όπου οι ταξιδιώτες, ανάλογα με τον τύπο του εισιτηρίου που αγόραζαν, μπορούσαν να μεταφέρουν μία ή δύο αποσκευές με μέγιστο βάρος. Οι ευρωπαϊκοί αερομεταφορείς χαμηλού κόστους εμφανίστηκαν με την ιδέα της χρέωσης για κάθε παραδοτέα αποσκευή.
Ο τρόπος με τον οποίο εξελίχθηκαν οι τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων είχε ένα ευρύ σύνολο επιπτώσεων. Εταιρίες όπως η Ryanair εισήγαγαν την ιδέα του ταξιδιού “χωρίς έξοδα”, η οποία μείωσε την τιμή του ταξιδιού και με τη σειρά της προκάλεσε αύξηση του αριθμού των ανθρώπων που πετούν και που πετούν συχνότερα. Ορισμένες μελέτες έχουν δείξει ότι η μείωση του αριθμού των ελεγχόμενων αποσκευών (η επιβολή τελών λειτουργεί ως αντικίνητρο για τον έλεγχο των αποσκευών) μειώνει τον χρόνο που απαιτείται για την παραλαβή των αποσκευών από και προς τα αεροπλάνα. Αυτό με τη σειρά του οδηγεί σε λιγότερες καθυστερήσεις πτήσεων.
Οι πρόσθετες υπηρεσίες αυξάνουν τα έσοδα των αεροπορικών εταιριών
Μια από τις παρενέργειες της διαθεσιμότητας πληροφοριών για τους ναύλους στο διαδίκτυο ήταν ότι ο ανταγωνισμός έγινε πιο έντονος και οι αεροπορικές εταιρείες δυσκολεύονταν να αυξήσουν τους ναύλους πάνω από τους ανταγωνιστές τους χωρίς να υποστούν μείωση της ζήτησης. Αυτός είναι ένας σημαντικός λόγος για τον οποίο οι τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων έΣτις ΗΠΑ, οι αεροπορικές εταιρίες βρήκαν ένα ενδιαφέρον “παραθυράκι”. Αντιλήφθηκαν ότι μπορούσαν να αποσπάσουν ένα μέρος του κόστους μεταφοράς από το βασικό αεροπορικό εισιτήριο, ώστε να μην υπόκειται στον κρατικό φόρο κατανάλωσης 7,5% επί των εισιτηρίων. Ο ομοσπονδιακός ειδικός φόρος κατανάλωσης 7,5% επί των εισιτηρίων εσωτερικού ισχύει για τα αεροπορικά εισιτήρια και όχι για τις παρεπόμενες υπηρεσίες.
Η American Airlines εισήγαγε τέλη για όλες τις παραδοτέες αποσκευές το 2008, αναφέρει το περιοδικό Simple Flying. Η American συνειδητοποίησε ότι τα παρεπόμενα τέλη από τις αποσκευές θα μπορούσαν να τη βοηθήσουν να αντισταθμίσει τις υψηλές τιμές του πετρελαίου χωρίς να αυξήσει τους ναύλους και να εξοργίσει το σύνολο των επιβατών. Οι παραδοτέες αποσκευές στις πτήσεις εσωτερικού ήταν πλέον διαθέσιμες μόνο στις premium καμπίνες ή στους ευέλικτους οικονομικούς ναύλους. Την περίοδο 2018-19, οι αμερικανικοί αερομεταφορείς εισέπραξαν 4,9 δισεκατομμύρια δολάρια μόνο από τα τέλη αποσκευών. Η American εισέπραξε 1,2 δισ. δολάρια, με τη United να ακολουθεί με 888,7 εκατ. δολάρια και τη Delta με 778 εκατ. δολάρια.
Στον απόηχο αυτών των αλλαγών, πολλοί επιβάτες διαμαρτυρήθηκαν, ιδίως στην Ευρώπη. Ενώσεις και οργανώσεις καταναλωτών έχουν επίσης προσχωρήσει στον αγώνα και ενθαρρύνουν τους επιβάτες να αναφέρουν αυτές τις χρεώσεις.
Ο κανονισμός ΕΚ 1008/2008, του οποίου το άρθρο 22 παράγραφος 1 επιτρέπει στις εταιρίες να καθορίζουν ελεύθερα τα τέλη για τις αεροπορικές υπηρεσίες, αλλά δεν περιγράφει λεπτομερώς το ύψος των τιμών, σε σχέση με τις αποσκευές, και, επίσης, σε σχέση με το άρθρο 97 του LNA, όπου οι εταιρίες υποχρεούνται να μεταφέρουν χειραποσκευές χωρίς πρόσθετο κόστος, αναφέρει. “Ο αερομεταφορέας υποχρεούται να μεταφέρει μαζί με τους επιβάτες, και μέσα στην τιμή του εισιτηρίου, τις αποσκευές με τα προβλεπόμενα από τους κανονισμούς όρια βάρους, ανεξάρτητα από τον αριθμό των δεμάτων, και τον όγκο”, επομένως, οι χειραποσκευές που μεταφέρει ο ταξιδιώτης δεν θεωρούνται αποσκευές.
Η αεροπορική εταιρία μπορεί να αρνηθεί την επιβίβαση των εν λόγω αποσκευών μόνο εάν κρίνει ότι παραβιάζουν τα μέτρα ασφαλείας που απορρέουν από το βάρος ή το μέγεθος σε σχέση με τις διαστάσεις του αεροσκάφους.
Το ζήτημα αυτό έχει ήδη εξεταστεί από το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το οποίο δήλωσε ότι όλα σχετίζονται με τη διάκριση μεταξύ παραδοτέων και μη παραδοτέων αποσκευών. Οι παραδοτέες αποσκευές είναι αυτές που μεταφέρονται στον χώρο αποσκευών και οι οποίες θεωρούνται μη απαραίτητη υπηρεσία, ώστε οι εταιρείες να μπορούν να σας χρεώνουν για τη μεταφορά τους. Από την άλλη πλευρά, υπάρχει η μη παραδοτέα αποσκευή ή χειραποσκευή, η οποία θεωρείται απαραίτητο στοιχείο για την αεροπορική μεταφορά και ως εκ τούτου η εταιρία είναι υποχρεωμένη να τη μεταφέρει χωρίς κόστος ή επιβάρυνση στην αρχική τιμή του εισιτηρίου.
Η εμπορική αεροπορία πέρασε μια δύσκολη διετή περίοδο λόγω της πανδημίας. Αρκετές αεροπορικές εταιρίες αναγκάστηκαν να ζητήσουν κρατική βοήθεια ή οδηγήθηκαν σε μεγαλύτερο χρέος. Καθώς τα διεθνή ταξίδια ξαναρχίζουν, οι αεροπορικές εταιρίες θα συνεχίσουν να αναζητούν τρόπους για να αυξήσουν τα έσοδά τους, οπότε τα παρεπόμενα τέλη δεν θα εξαφανιστούν σύντομα. Οι αεροπορικές εταιρίες θα προσπαθήσουν να μεγιστοποιήσουν τον αριθμό των επιβατών στο αεροσκάφος, διατηρώντας το βάρος στο ελάχιστο δυνατό έγιναν πολύ φθηνότερες με την πάροδο του χρόνου. Οι αεροπορικές εταιρίες αναζήτησαν τρόπους για να αυξήσουν τη ροή των εσόδων τους. Αυτός είναι ένας από τους κύριους λόγους για τους οποίους χρεώνουν τις πρόσθετες υπηρεσίες.
money-tourism.gr