Ελλείψεις και ανατιμήσεις πλήττουν και την αγορά αυτοκινήτου

Ελλείψεις και ανατιμήσεις πλήττουν και την αγορά αυτοκινήτου

Υποχώρηση 7% κατέγραψαν οι πωλήσεις καινούργιων αυτοκινήτων τον Σεπτέμβριο σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2020, όπως προκύπτει από τα στοιχεία που ανακοίνωσε χθες Δευτέρα η Ελληνική Στατιστική Αρχή. 
 
 
Εξέλιξη η οποία συνδέεται πρωτίστως με τις πολύμηνες καθυστερήσεις στις παραδόσεις οι οποίες σε κάποιες περιπτώσεις φθάνουν και τον έναν χρόνο, λόγω των σοβαρών ελλείψεων σε ημιαγωγούς αλλά και με το γεγονός ότι ο φετινός Σεπτέμβριος συγκρίνεται με έναν μήνα, τον περσινό, όπου καταγράφηκε σημαντική αύξηση στις πωλήσεις νέων αυτοκινήτων μετά από μια μακρά περίοδο όπου η αγορά αυτοκινήτου λόγω της πανδημίας και των lockdowns είχε τραβήξει χειρόφρενο.
 
Οι πολύμηνες καθυστερήσεις στις παραδόσεις νέων αυτοκινήτων αποτελεί το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν, σε παγκόσμιο επίπεδο, οι αυτοκινητοβιομηχανίες και οι αντιπροσωπείες αυτοκινήτων, η οποία συνδέεται με τις ελλείψεις σε ημιαγωγούς. 
 
"Υπάρχει σημαντικό πρόβλημα στην αγορά με το θέμα των παραδόσεων”, λέει στο Capital.gr στέλεχος γνωστής αντιπροσωπείας αυτοκινήτων. "Οι περισσότερες παραγγελίες που θα πέσουν σήμερα στο σύστημα, θα παραδοθούν στην καλύτερη περίπτωση τον Φεβρουάριο του 2022, ενώ υπάρχουν και περιπτώσεις όπου κάποιος μπορεί να περιμένει και 12 μήνες”, συμπληρώνει ο ίδιος.
 
Πότε όμως προβλέπεται να εξομαλυνθεί η κατάσταση; "Δεν υπάρχουν σαφείς ενδείξεις ότι το πρώτο εξάμηνο του 2022 θα υπάρξει ομαλοποίηση. Είναι πρόωρο να προβλέψει κάποιος σήμερα τι θα γίνει τους επόμενους μήνες” αναφέρει άλλο στέλεχος της αγοράς. 
 
"Αυτή τη στιγμή οποιαδήποτε πρόβλεψη είναι παρακινδυνευμένη” λέει ο ίδιος και σημειώνει πως αν δεν υπήρχαν τα προβλήματα στην παραγωγή και με δεδομένο ότι υπάρχει αγοραστικό ενδιαφέρον η φετινή θα ήταν μια ιδιαίτερα καλή χρονιά. 
 
Όμως τα προβλήματα υπάρχουν, -είχαν ξεκινήσει να φαίνονται από τις αρχές της χρονιάς αλλά πλέον έχουν γιγαντωθεί- και αν κάποιος πελάτης θέλει να αγοράσει καινούργιο αυτοκίνητο θα πρέπει να είναι ευχαριστημένος αν το παραλάβει σε 4 μήνες από σήμερα, αναφέρει άλλο στέλεχος της εγχώριας αγοράς αυτοκινήτου.
 
Σύμφωνα με τον ίδιο, μόνο το σύστημα υποβοήθησης οδηγού (είναι το σύστημα που διαβάζει π.χ. τη διαγράμμιση στον δρόμο) μπορεί να προσθέσει επιπλέον 3 μήνες καθυστέρηση στην παράδοση ενός αυτοκινήτου, ενώ αντίστοιχος είναι ο χρόνος που απαιτείται για τους αισθητήρες με κάμερα για το παρκάρισμα.
 
 
Η έλλειψη σε ημιαγωγούς που έχει οδηγήσει στον περιορισμό του όγκου παραγωγής ή και σε αναστολή λειτουργίας κάποιων εργοστασίων, η εκτόξευση των τιμών των πρώτων υλών και το μεταφορικό κόστος, έχει παγώσει την παγκόσμια αγορά. Αυτός είναι άλλωστε και ο λόγος που οδήγησε τους διοργανωτές της Διεθνούς Έκθεσης Αυτοκινήτου της Γενεύης να ακυρώσουν την έκθεση που είχε προγραμματιστεί να πραγματοποιηθεί στα τέλη Φεβρουαρίου του 2022. 
 
"Ποντάρουν” στις κλειδωμένες τιμές
Υπό αυτά τα δεδομένα οι εταιρείες αυτοκινήτου έχουν επιδοθεί σε έναν αγώνα δρόμου προκειμένου να μην χάσουν υποψήφιους αγοραστές, η συντριπτική πλειοψηφία των οποίων έχει συνηθίσει σε ετοιμοπαράδοτα αυτοκίνητα, παρέχοντάς τους "κλειδωμένες” τιμές, για τις παραγγελίες που θα πέσουν σήμερα στο σύστημα και θα παραδοθούν τους επόμενους μήνες. 
 
Είναι μια τακτική που ακολουθούν σχεδόν όλες οι εταιρείες του κλάδου, αναφέρει στέλεχος της αγοράς. Ο ίδιος πάντως σπεύδει να συμπληρώσει ότι ήδη κάποιες εταιρείες έχουν περάσει αυξήσεις έως και 10% σε κάποια μοντέλα που πωλούν. Κάτι που θα γίνει πιο έντονο το επόμενο τρίμηνο-τετράμηνο, εκτιμά ο ίδιος. 
 
Βέβαια αυτό δεν ισχύει σε όλες τις περιπτώσεις. Κάποιες αντιπροσωπείες δεν "κλειδώνουν” την τιμή για ένα αυτοκίνητο που θα έρθει σε 4, 5 ή 6 μήνες από σήμερα, τη στιγμή μάλιστα που οι τιμές των πρώτων υλών έχουν εκτοξευθεί όπως και το μεταφορικό κόστος.
 
"Κάποιοι δεν δίνουν κλειδωμένη τιμή”, λέει ο ίδιος και συμπληρώνει ότι τα μοντέλα και οι νέοι τιμοκατάλογοι θα έχουν ελαφρά "τσιμπημένες” προς τα πάνω τιμές.
 
Εξαφανίσθηκαν και τα μεταχειρισμένα
Οι καθυστερήσεις στις παραδόσεις καινούργιων αυτοκινήτων έχει αυξήσει τις πωλήσεις μεταχειρισμένων. "Έχουν εξαφανιστεί τα μεταχειρισμένα οι τιμές των οποίων έχουν αυξηθεί σημαντικά, γιατί δεν υπάρχουν αυτοκίνητα”, λέει στο Capital.gr άλλο στέλεχος μεγάλης αντιπροσωπείας αυτοκινήτων. Κάτι που επιβεβαιώνεται και από τις αγγελίες που έχουν αυξηθεί. Γνωστός "μαντράς” ψάχνει αυτοκίνητα (2005-2021) τα οποία τα αγοράζει άμεσα και απολύτως μετρητοίς. 
 
Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ τον Σεπτέμβριο πουλήθηκαν 5.971 μεταχειρισμένα επιβατηγά αυτοκίνητα εξωτερικού και 6.596 καινούργια, όταν σε επίπεδο εννεαμήνου Ιανουαρίου - Σεπτεμβρίου οι πωλήσεις μεταχειρισμένων εξωτερικού (49.145) υπολείπονταν σημαντικά από τις πωλήσεις καινούργιων (81.377). 
 
Σε ότι αφορά το κλείσιμο της χρονιάς, παρά τα προβλήματα, η αγορά εκτιμά πως θα κλείσει καλύτερα από το 2020 και οι πωλήσεις καινούργιων αυτοκινήτων θα ξεπεράσουν τα 100.000 αυτοκίνητα. 
capital.gr