Η βρετανική κυβέρνηση «κερνάει» τον μισό λογαριασμό για να σώσει την εστίαση

Η βρετανική κυβέρνηση «κερνάει» τον μισό λογαριασμό για να σώσει την εστίαση

Ενα πρωτότυπο σχέδιο παρουσίασε η βρετανική κυβέρνηση, για να σώσει τον κλάδο της εστίασης, επιδοτώντας το 50% των λογαριασμών στα εστιατόρια της χώρας για όλο τον Αύγουστο.
 
Οταν η βρετανική κυβέρνηση ήρε το lockdown, έπρεπε να βρει ένα σχέδιο για να πείσει τον κόσμο να βγει έξω και να καταναλώσει.
 
Η απάντηση στην οποία κατέληξε… φαγητό μισοτιμής. Για όλο τον Αύγουστο, η κυβέρνηση επιδοτεί το 50% όλων των γευμάτων που καταναλώνονται σε εστιατόρια, παμπ και καφέ μέχρι 10 λίρες (11,15 ευρώ) το άτομο, κάθε Δευτέρα, Τρίτη και Τετάρτη.
 
Οι Βρετανοί εκμεταλλεύθηκαν την προσφορά.
 
«Την προηγούμενη εβδομάδα γινόταν πανδαιμόνιο», αναφέρει ο Ντέιβιντ Γουίλιαμς, συνιδιοκτήτης του Baltic Market, στο οποίο στεγάζονται πάνω από 12 καταστήματα εστίασης. «Περισσότεροι άνθρωποι περίμεναν στην ουρά από όσους ήταν μέσα στο μαγαζί».
 
Στις πρώτες τρεις εβδομάδες του Eat Out to Help Out, όπως ονομάστηκε το πρόγραμμα, 64 εκατομμύρια γεύματα – αρκετά σχεδόν για ολόκληρο τον πληθυσμό της Βρετανίας (67 εκατ.) – καταναλώθηκαν μέσω της προσφοράς, κοστίζοντας στη κυβέρνηση 336 εκατ. λίρες.
 
Οταν ο Ρίσι Σουνάκ, ο κορυφαίος οικονομικός σύμβουλος της κυβέρνησης, ανακοίνωσε το πρόγραμμα τον προηγούμενο μήνα, το περίεγραψε ώς μία πρωτοποριακή κίνηση για να στηριχθούν οι 1,8 εκατομμύρια εργαζόμενοι της εστίασης. Μεταξύ Απριλίου και Ιουνίου, ο κλάδος σημείωσε πτώση κατά 87%. «Ο κλάδος χρειάζεται τη στήριξη μας και με αυτό το μέτρο μπορούμε να βοηθήσουμε, τρώγοντας έξω».
 
Στις 3 Αυγούστου, πρώτη μέρα του προγράμματος, οι πωλήσεις αυξήθηκαν 100% σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα, σύμφωνα με τη CGA, εταιρεία η οποία συλλέγει δεδομένα για τον κλάδο της εστίασης στη Βρετανία.
 
«Οι άνθρωποι συμπεριλαμβανούμενου και εμένα, υποτιμήσαμε την επίδραση που θα είχε το μέτρο», αναφέρει ο Γουίλιαμς σχετικά με το πρόγραμμα, το οποίο ισχύει και για μη αλκοολούχα ποτά. «Στα περισσότερα εστιατόρια του Λίβερπουλ δεν μπορούσες να βρεις τραπέζι μεταξύ Δευτέρας και Τετάρτης».
 
Εστιατόριο στο Λονδίνο.
«Αυτή τη στιγμή προσπαθώ να απολάυσω αυτό που συμβαίνει», τονίζει ο Γουίλιαμς. «Αλλά δεν μπορώ να μην αισθάνομαι ότι βρισκόμαστε σε ένα “άτυπο ταξίδι του μέλιτος”, το οποίο θα τελειώσει μαζί με της στήριξη της κυβέρνησης τον Οκτώβριο». © Shutterstock
Πριν επιβληθεί το lockdown, το Baltic Market ήταν ανοικτό Πέμπτη με Κυριακή. Στην αρχή του Αυγούστου, άνοιξε μία Τετάρτη για να εκμεταλλευθεί την προσφορά και μετά από περίπου δύο εβδομάδες οι ιδιοκτήτες αποφάσισαν να λειτουργούν κάθε μέρα της εβδομάδας μέχρι το τέλος Αυγούστου.
 
«Ενα άτυπο ταξίδι του μέλιτος»
Ο κλάδος της εστίασης σίγουρα επωφελήθηκε από την αύξηση της πελατείας, αλλά μεγάλη μερίδα ιδιοκτητών εκφράζουν ανησυχίες σχετικά με το κατά πόσον το μέτρο μπορεί να οδηγήσει σε βιώσιμη ανάπτυξη.
 
Το πρόγραμμα της κυβέρνησης, σε συνδυασμό με την καλοκαιρία του Αυγούστου, οδήγησε τους καταναλωτές να επιστρέψουν στα εστιατόρια και ειδικότερα να καθίσουν στα έξω τραπέζια. Τι θα γίνει όμως όταν χαλάσει ο καιρός και αυξηθεί η ανεργία στον κλάδο;
 
«Αυτή τη στιγμή προσπαθώ να απολάυσω αυτό που συμβαίνει», τονίζει ο Γουίλιαμς. «Αλλά δεν μπορώ να μην αισθάνομαι ότι βρισκόμαστε σε ένα “άτυπο ταξίδι του μέλιτος”, το οποίο θα τελειώσει μαζί με τη στήριξη της κυβέρνησης τον Οκτώβριο».
 
Η Κέιτ Νίκολς, διευθύνων σύμβουλος της UKHospitality, αναφέρει ότι «οι καταστηματάρχες εκμεταλλεύονται την καλοκαιρία και βλέπουν το πρόγραμμα ως ευκαιρία να θωρακιστούν όσο το δυνατόν περισσότερο» για την περίοδο μετά τον Αύγουστο που θα μειωθεί η πελατεία.
 
Πελάτες σε εστιατόριο.
Η βρετανική οικονομία επλήγησε περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη στην Ευρώπη στο δεύτερο τρίμηνο του έτους, λόγω της εξάρτησής της από την κατανάλωση και της μεγάλης χρονικής διάρκειας της καραντίνας. © Shutterstock
Σε αρκετά μαγαζιά δεν υπήρχε κενό τραπέζι και η ατμόσφαιρα θύμιζε την προ-κορωνοϊού εποχή.
 
Πριν την πανδημία «αυτό ήταν το καλύτερο μέρος της πόλης», τονίζει ο Στάνι Βισιάνο, μέτρ του ιταλικού εστιατορίου Lina Stores στο Soho. Σε κανονικές συνθήκες υπήρχε ήδη ουρά πριν ανοίξει το κατάστημα. Ο κόσμος μεταφερόταν από τα θέατρα στα εστιατόρια και όσοι δεν είχαν κράτηση έπρεπε να περιμένουν αρκετή ώρα, αναφέρει.
 
Την Τρίτη που πέρασε το εστιατόριο ήταν και πάλι γεμάτο. Τα έσοδα όμως δεν ήταν στα ίδια επίπεδα. Το κοινό του θεάτρου δεν υπήρχε. Πριν επιβληθούν τα μέτρα κοινωνικής αποστασιοποίησης το εστιατόριο μπορούσε να εξυπηρετήσει 52 άτομα. Πλέον το εστιατόριο «γεμίζει» με 40 άτομα, σχεδόν 25% μείωση στα τραπέζια.
 
Η βρετανική οικονομία επλήγησε περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη στην Ευρώπη στο δεύτερο τρίμηνο του έτους, λόγω της εξάρτησής της από την κατανάλωση και της μεγάλης χρονικής διάρκειας της καραντίνας. Για να ανακάμψει η Βρετανία, πρέπει να επιστρέψει η κατανάλωση στα μπαρ και στα εστιατόρια της χώρας. Η κυβέρνηση έχει επενδύσει 500 εκατομμύρια στο πρόγραμμα Eat Out to Help Out. Αρκετοί οικονομολόγοι θεωρούν ότι δεν είναι αρκετά σε σχέση με τις 190 δισ. λίρες που η κυβέρνηση σκοπεύει να επενδύσει για την αναστίλωση της οικονομίας.
 
Αλλαγή ψυχολογίας
Μετά από μία έντονη εκστρατεία δύο μηνών σχετικά με τους κινδύνους των κλειστών χώρων, η κυβέρνηση πρέπει τώρα να πείσει τους πολίτες ότι είναι ασφαλές να επιστρέψουν στις παλιές τους συνήθειες. Σε όλη τη διάρκεια της κρίσης, η κυβέρνηση έχει ζητήσει τη βοήθεια συμπεριφεριολόγων για τον σχεδιασμό του προγράμματος ανάκαμψης.
 
«Υπάρχουν δύο ψυχολογικοι παράγοντες», αναφέρει ο Ιβο Βλάεβ, καθηγητής οικονομικών στο Warwick Business School, ο οποίος είναι σύμβουλος της κυβέρνησης και της Εθνικής Υπηρεσίας Υγείας στον επικοινωνιακό σχεδιασμό.
 
Ο πρώτος είναι η δημιουργία συνηθειών, αναφέρει. Οταν κάποιος κάνει κάτι και ανταμείβεται, όπως στο πρόγραμμα Eat Out to Help Out, την επόμενη φορά που θα υπάρξει παρόμοια κατάσταση, η ανάμνηση της ανταμοιβής ωθεί στην επανάληψη αυτής της δραστηριότητας και αυτό συνεχίζεται μέχρι να μην χρειάζεται ανταμοιβή για να εκτελεστεί η συγκεκριμένη πράξη.
 
Εστιατόριο στο Λονδίνο.
Το 40% των ανθρώπων που εκμεταλλεύτηκαν την έκπτωση βγήκαν έξω για φαγητό για πρώτη φορά μετά την καραντίνα. © Shutterstock
Το πρόγραμμα μπορεί να είναι ιδιαίτερα αποτελεσματικό για όσους θέλουν να τρώνε στα διαλείμματα της δουλειάς τους, αναφέρει ο Βλάεβ. «Είναι ένας πολύ δυνατός τρόπος να αλλάξεις τις συνήθειες των ανθρώπων επειδή πλέον λειτουργούν στον αυτόματο πιλότο», αναφέρει.
 
Ο δεύτερος παράγοντας είναι γνωστός ως «ψυχολογική δέσμευση», τονίζει ο Βλάεβ. Για να κάνεις τους ανθρώπους να δεχθούν μία μεγάλη αλλαγή πρέπει πρώτα να τους κάνεις να δεχθούν κάτι μικρότερο.
 
Μέχρι στιγμής το πείραμα δουλεύει.
 
Το 40% των ανθρώπων που εκμεταλλεύτηκαν την έκπτωση βγήκαν έξω για φαγητό για πρώτη φορά μετά την καραντίνα, σύμφωνα με έρευνα της CGA. Το πρόγραμμα ενθαρύνει οικογένειες αλλά και μεγαλύτερους ηλικιακά πελάτες να επιστρέψουν στα καταστήματα εστίασης, αναφέρει η Νίκολς, ενώ δεν έχει παρατηρηθεί κάποια αύξηση των κρουσμάτων που να σχετίζεται με το πρόγραμμα.
 
Παραμένει αβέβαιο το μέλλον του κλάδου
Ακόμα όμως και με αυτά τα δεδομένα το μέλλον του κλάδου είναι αβέβαιο.
 
Τα μισά βρετανικά εστιατόρια παραμένουν κλειστά και τα έσοδα όσων επιχειρήσεων έχουν παραμείνει ανοικτές δεν ξεπερνούν το 70% των προ-κορωνοϊού εσόδων τους. Η κυβέρνηση μείωσε τον ΦΠΑ στα φαγητά και τα μη αλκοολούχα ποτά, αλλά η ισχύς του μέτρου είναι μέχρι τον Ιανουάριο. Η κυβέρνηση επέβαλε επίσης την αναστολή των κατασχέσεων για απλήρωτα ενοίκια έως έξι μήνες, ουσιαστικά επιτρέποντας στις επιχειρήσεις να καθυστερήσουν τις πληρωμές ενοικίων μέχρι τον Σεπτέμβριο.
 
Το χρέος όμως που δημιουργήθηκε τους τελευταίους έξι μήνες λόγω των ενοικίων είναι «το βασικότερο πρόβλημα» που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις στον χώρο της εστίασης, αναφέρει η Νίκολς.
 
Το πρόγραμμα των εκπτώσεων της κυβέρνησης μπορεί να βοηθήσει στην αλλαγή της καταναλωτικής συμπεριφοράς, ωστόσο δεν βοηθά στις ζημιές που προκύπτουν από τη λειτουργία με περιορισμένο αριθμό πελατών και δεν δίνει λύσεις για το μέλλον των εστιατορίων μόλις χαλάσει ο καιρός και μαζέψουν τα εξωτερικά τους τραπέζια.
 
Ερευνα της βρετανικής στατιστικής υπηρεσίας δείχνει ότι μόλις το 43% των ερωτηθέντων αισθάνεται αρκετά άνετα για να δειπνήσει σε ένα εστιατόριο.
 
«Αυτό είναι που με ανησυχεί περισσότερο», αναφέρει ο Γουίλιαμς. «Προφανώς και δεν ζούμε στην Καλιφόρνια ή στο Ντουμπάι, αλλά στο Ηνωμένο Βασίλειο. Οπότε η περίοδος που μπορείς να απολαύσεις ένα πιάτο μακαρόνια υπό το φως του ήλιου είναι περιορισμένος».
 
με πληροφορίες από New York Times