Η ψηφιακή πραγματικότητα ως αντίδοτο στην πανδημία

Η ψηφιακή πραγματικότητα ως αντίδοτο στην πανδημία

Η μεταδοτικότητα ενός «άγνωστου» ιού ανάγκασε τις κοινωνίες όλου του κόσμου να αλλάξουν τον τρόπο ζωής τους και να υιοθετήσουν μέτρα και κανόνες που σε κάθε άλλη περίπτωση θα χρειάζονταν πολύ περισσότερο χρόνο εφαρμογής. Αυτό παρ’ όλα αυτά επέφερε και θετικές εξελίξεις, καθώς πλέον η μετακύλιση πολλών δραστηριοτήτων διαδικτυακά έφερε στο προσκήνιο την ανάγκη μετεξέλιξης της επικοινωνίας και της οικονομίας σε μια ψηφιακή μορφή.
 
Αν και εδώ και καιρό διαφαινόταν η τάση της ψηφιοποίησης στην παγκόσμια κοινότητα και ειδικά στον δυτικό πολιτισμό, εντούτοις η τεχνολογία κατάφερε να θριαμβεύσει και να αναδείξει τις μεγάλες δυνατότητές της εν μέσω πανδημίας.
 
Ψηφιακός μετασχηματισμός εν τάχει
Η πολυεπίπεδη χρησιμότητα αυτής της ψηφιοποίησης αποτυπώθηκε κατά κύριο λόγο σε περιπτώσεις κρατών που είχαν μείνει σχετικά πίσω στις τεχνολογικές εξελίξεις και που μέχρι πρότινος στηρίζονταν σχεδόν κατ’ αποκλειστικότητα στις offline διαδικασίες. Στην Ελλάδα, οι δημόσιες υπηρεσίες επέκτειναν τις online υπηρεσίες τους μέσα σε μερικές ημέρες για να εξυπηρετήσουν το κοινό, ενώ εισήχθησαν νέοι τρόποι εκπαίδευσης, σε μια περίοδο που οι σχολικές μονάδες έπρεπε να παραμείνουν κλειστές για λόγους δημόσιας υγείας.
 
Οι νέες συνήθειες επηρέασαν όμως και τις διαπροσωπικές μας σχέσεις. Πόσοι από εμάς δεν στραφήκαμε σε εφαρμογές τύπου WhatsApp και Viber προκειμένου να κρατήσουμε επαφή με τα αγαπημένα μας πρόσωπα λόγω της απαγόρευσης της κυκλοφορίας; Ή πόσες φορές δεν έχουμε στραφεί στο Twitter για να «τιτιβίσουμε» με γνωστούς και αγνώστους και να ελαφρύνουμε λίγο την καθημερινότητα του εγκλεισμού; Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν αντικαταστήσει, για πρώτη φορά στην ιστορία, την διά ζώσης ανθρώπινη επαφή και αυτό είναι χρήσιμο για να διατηρήσουμε τις διαπροσωπικές μας σχέσεις.
 
Αλλά και στον επαγγελματικό τομέα, η τηλεργασία πήρε τα σκήπτρα, αναγκάζοντας εργοδότες και εργαζόμενους να αναζητήσουν γρήγορα λύσεις προκειμένου να διασφαλίσουν την παραγωγικότητα και την εμπορική ή άλλη δραστηριότητα μιας επιχείρησης. Διαδικτυακά εργαλεία, όπως το Skype for Business και το Zoom, διαδραματίζουν πλέον κεντρικό ρόλο στην λειτουργία μιας επιχείρησης, ενώ οι εργαζόμενοι εξοικειώνονται με έναν νέο τρόπο άσκησης του επαγγέλματός τους από το σπίτι.
 
 
Ψηφιακή οικονομία
Αν υπάρχει, ωστόσο, ένας τομέας που έχει επηρεαστεί όσο κανένας άλλος από τις τρέχουσες συνθήκες είναι το εμπόριο και η οικονομία. Η αντίδραση στην πιθανότητα τελμάτωσης της οικονομικής δραστηριότητας υπήρξε ακαριαία – τόσο από τους ιδιώτες όσο και από τις επιχειρήσεις. Η μεταφορά στο ψηφιακό περιβάλλον πραγματοποιήθηκε άμεσα, και πλέον σχεδόν όλα λειτουργούν διαδικτυακά.
 
Για τις επιχειρήσεις, και δη τα εμπορικά καταστήματα, η online παρουσία έγινε επιβεβλημένη, καθώς οι καταναλωτές εμφανίζονται πρόθυμοι να συνεχίσουν τις αγορές τους διαδικτυακά. Μπορεί για πολλές από τις επιχειρήσεις αυτές η μετάβαση να μην είναι εύκολη, ωστόσο το ηλεκτρονικό εμπόριο αποτελεί πλέον μονόδρομο για τη διαβίωση τους. Mini markets, τοπικά καταστήματα πάσης φύσεως, φαρμακεία και πολλά άλλα, έχουν ήδη εισέλθει στη διαδικτυακή αγορά, προσφέροντας υπηρεσίες και προϊόντα κατά παραγγελία. Επιπλέον, οι οικονομικές συναλλαγές έχουν στηριχθεί κατά μεγάλο ποσοστό στις ηλεκτρονικές πλατφόρμες, αφού και οι ιδιώτες έχουν εγκαταλείψει την ιδέα της μετάβασης σε τραπεζικό κατάστημα για την τακτοποίηση των εκκρεμοτήτων τους και λοιπών συναλλαγών τους. Πληρωμές λογαριασμών, καρτών και δανείων πραγματοποιούνται με ένα κλικ μέσω e-banking.
 
Η αλλαγή αυτή της οικονομικής συμπεριφοράς προς τις ηλεκτρονικές συναλλαγές έχει διευκολυνθεί σημαντικά από την ενίσχυση των υπαρχόντων διαδικτυακών τραπεζικών εφαρμογών και τη δημιουργία νέων, οι οποίες διευκολύνουν τόσο τον ιδιώτη όσο και την επιχείρηση να ελέγξουν καλύτερα και πιο αποτελεσματικά την οικονομική τους δραστηριότητα. Με υπηρεσίες όπως το Account Aggregation της Eurobank, μπορεί κανείς πλέον να επιβλέπει τις κινήσεις όλων των λογαριασμών που διατηρεί και σε άλλες τράπεζες, από την οθόνη του υπολογιστή του.
 
Η υπηρεσία δίνει τη δυνατότητα, μέσω του e-Banking της Eurobank, οι χρήστες να παρακολουθούν τις δαπάνες και τις καταθέσεις τους όχι μόνο στη Eurobank αλλά και στις υπόλοιπες συστημικές τράπεζες όπου μπορεί να διαθέτουν κάρτες και καταθετικά προϊόντα. Το μόνο που χρειάζεται είναι να υπάρχει e-Banking και ενεργοί κωδικοί πρόσβασης στις άλλες τράπεζες. Μέσω της υπηρεσίας Account Aggregation, ο χρήστης ενεργοποιεί τη διασύνδεση με κάθε τράπεζα που τον ενδιαφέρει και επιλέγει τους λογαριασμούς και τις πιστωτικές κάρτες που θέλει να παρακολουθήσει.
 
Πιο αναλυτικά, για τους καταθετικούς λογαριασμούς, ο χρήστης μπορεί να δει το διαθέσιμο υπόλοιπο, το λογιστικό υπόλοιπο και τα στοιχεία λογαριασμού, ενώ για τις πιστωτικές κάρτες μπορεί να παρακολουθήσει την τρέχουσα οφειλή το διαθέσιμο υπόλοιπο, το πιστωτικό όριο και τα στοιχεία της κάρτας. Σε διαδραστικό γράφημα ο ενδιαφερόμενος βλέπει τα υπόλοιπα των λογαριασμών του ανά τράπεζα και συνολικά από όλες τις τράπεζες.
 
Ένα διαφορετικό αύριο
Ήδη και προ πανδημίας κορωνοϊού, η ψηφιοποίηση σε όλους τους τομείς της ζωής μας έμοιαζε αναπόφευκτη. Τώρα που ο κόσμος βιώνει μια πρωτόγνωρη κατάσταση, οι διαδικασίες επιταχύνονται, καθώς η οικονομία, η εργασία και η κοινωνία μεταφέρουν τις δραστηριότητες τους στο ψηφιακό περιβάλλον. Με τόσες ευκολίες που προσφέρονται πλέον online, όταν οι καθημερινοί μας ρυθμοί θα επιστρέψουν στο κανονικό, θα έχουμε μάθει να ζούμε και να εργαζόμαστε διαφορετικά, πιο ευέλικτα και κερδίζοντας χρόνο για να κάνουμε όσα πραγματικά έχουμε ανάγκη!
cnn.gr