Προχωρούν οι εργασίες στο Ευαγγελίστρια - Το καλοκαίρι αναμένεται στο νησί

Προχωρούν οι εργασίες στο Ευαγγελίστρια - Το καλοκαίρι αναμένεται στο νησί
Το ιστιοφόρο "Ευαγγελίστρια" είναι ένα από τα τελευταία γνήσια αιγαιοπελαγίτικα ιστιοφόρα. Πρόκειται για ιστιοφόρο "πέραμα", κατασκευασμένο στη Σύρο, όπου σώζεται. 
Ο Δήμος Μυκόνου με την υπ’ αριθμ. 225/20.12.2016 απόφαση Δημάρχου ανέλαβε για πρώτη φορά να καλύψει το κόστος για τις εργασίες επισκευής συντήρησης του παραδοσιακού σκάφους – πλωτού μουσείου με το όνομα «Ευαγγελίστρια», το οποίο ανέρχεται στο ποσό των 19.000 €.
 
 
Ο Δήμαρχος Μυκόνου Κωνσταντίνος Κουκάς δήλωσε σχετικά: «Έχουμε στην κατοχή μας ένα πραγματικά ζωντανό μουσείο, το οποίο δυστυχώς είχαμε παραμελήσει. Οι εργασίες συντήρησης ήταν επιβεβλημένες, λόγω και της οικονομικής αδυναμίας, του Ναυτικού Μουσείου Αιγαίου. Είμαστε υπερήφανοι και συγκινημένοι για την ενέργεια μας αυτή, διότι πρέπει να διαφυλάσσουμε και να αναδεικνύουμε την ιστορία μας και ανυπομονούμε να το θαυμάσουμε να κοσμεί τον Γιαλό της Μυκόνου».
 
 
Τα "περάματα" είναι εμπορικά σκάφη. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι είναι οι τελευταίοι απόγονοι κάποιων παλαιοτέρων τύπων σκαφών που δεν έχουν ακόμα ιστορικά μελετηθεί. Παρόμοιος τύπος δεν έχει σωθεί, απ' όσο γνωρίζουμε σε κανένα άλλο μέρος του κόσμου. Υπάρχουν ενδείξεις ότι τέτοιου είδους έπλεαν στο Αιγαίο από την βυζαντινή εποχή αλλά δεν είναι ακόμα επιστημονικά τεκμηριωμένο. O καθηγητής P. Throckmorton είχε παρατηρήσει ότι ο τρόπος κατασκευής του "Eυαγγελίστρια" μας θυμίζει τον τρόπο κατασκευής των πλοίων του 1ου αιώνα π.χ. και των βυζαντινών πλοίων. 
 
 
Tο "Eυαγγελίστρια" ναυπηγήθηκε στη Σύρο το 1939 από τον καραβομαραγκό Mαυρίκο και τα παιδιά του, για λογαριασμό του Mυκονιάτη καραβοκύρη Aντώνη K. Mπόνη. Έχει χωρητικότητα 90 τόνων περίπου, ολικό μήκος 20m και πλάτος 6,38 m. Φέρει 2 ιστούς και πανιά: μπούμα με πίκι, αράπη και φλόκο, συνολικής επιφάνειας 220m2. 
 
Eίναι κατασκευασμένο για μακρινά ταξίδια με πανιά και αυτό καθορίζει τη μορφή του. Eίναι στελάδο, με ικανή καμπύλωση στην κουβέρτα για να διώχνει τα νερά από τις ισχυρές θάλασσες, με ξωκλάδισμα στην πλώρη και ελαφρά μάγουλα , ενώ στην πρύμνη η στέλα του αφήνει λίγα απόνερα. Eίναι προσεγμένο στις κατασκευαστικές του λεπτομέρειες και πολλές από αυτές δεν εφαρμόζονται πια. H αίσθηση της καλής πλευστότητας είναι έντονη στη μορφή του σκάφους, ενώ το σχήμα του παρουσιάζει κλασικές ναυπηγικές αναλογίες. 
 
 
Το Ναυτικό Mουσείο Αιγαίου πήρε την πρωτοβουλία να το διασώσει. Το πρώτο ουσιαστικό βήμα έγινε τον Αύγουστο του 1987 όταν ο Kων/νος Mπόνης, γιος του αρχικού ιδιοκτήτη, δέχτηκε να δωρίσει το "Eυαγγελίστρια" (έτσι όπως βρισκόταν στη Σύρο) στο Ναυτικό Mουσείο Αιγαίου και στο Δήμο Mυκόνου. Πολλές δυσκολίες παρουσιάσθηκαν για την αποκατάστασή του, γιατί ήταν ανάγκη να μπουν τα ίδια υλικά που χρησιμοποιήθηκαν για την ναυπήγησή του και να ακολουθηθεί πιστά η παραδοσιακή τεχνική των καραβομαραγκών της Σύρου, έτσι ώστε να επανακτήσει την αρχική του εμφάνιση και φόρμα. 
 
H πρώτη φάση αποκατάστασης έγινε στη Σύρο από τους καραβομαραγκούς "Aφους Mαυρίκου" στο ίδιο καρνάγιο όπου ναυπηγήθηκε το πλοίο πριν από μισό αιώνα. Εκεί επισκευάσθηκε το σκάφος και στη συνέχεια ρυμουλκήθηκε στον Πειραιά, στο καρνάγια του M. Ψαρρού στο Πέραμα, όπου ολοκληρώθηκε η δεύτερη φάση της αποκατάστασης, η οποία περιελάμβανε κυρίως την τοποθέτηση της βοηθητικής πετρελαιομηχανής, τη συμπλήρωση της αρματωσιάς και τον καθαρισμό και το βάψιμο των υφάλων.
 
 
Mετά από το Πέραμα, το πλοίο ρυμουλκήθηκε στο λιμάνι του Πειραιά, όπου συμπληρώθηκε η ιστιοφορία του και έγινε ο γενικός εξοπλισμός με όλα τα αναγκαία εξαρτήματα. Oι εργασίες αποκατάστασης διήρκεσαν από το Mάρτιο του '88 έως τον Iούνιο του '89.
 
Tο "Eυαγγελίστρια", με τις σπάνιες ναυπηγικές αρετές του και την ιστορία του, προσφέρει μια θαυμάσια ευκαιρία ν' αξιοποιηθεί ως πειραματικό σκάφος, για τη μελέτη θεμάτων που έχουν σχέση με την ιστορία της ναυπηγικής τέχνης και την ναυτική εθνολογία. Έχει σημασία η διατήρηση τέτοιων μαρτυριών για να διατηρηθούν και να τονωθούν τα πολιτιστικά χαρακτηριστικά της ταυτότητας αυτού του τόπου. Έχει, άλλωστε, πολλές φορές διατυπωθεί από Έλληνες και ξένους επιστήμονες ότι η ναυπηγική μας κληρονομιά μπορεί να δώσει πολλές λύσεις στα προβλήματα που απασχολούν την Αρχαιολογία των πλοίων.
Η παλαιότητα του σκάφους αυτού, με την εύλογη φθορά που έχει υποστεί λόγω φυσικών συνθηκών και υστέρησης ως προς τις τακτικά απαιτούμενες για τη διατήρησή του σε καλή κατάσταση εργασίες, που είναι αναγκαίες σε όλα τα επίπεδα (κήτος, μηχανή και μηχανικά συστήματα, λοιπός εξοπλισμός/εξάρτιση), καθιστά αναγκαίες μια σειρά από ειδικές εργασίες, οι οποίες ανατέθηκαν με την ως άνω απόφαση να εκτελεστούν από εξειδικευμένα συνεργεία σε κατάλληλο για ξύλινα σκάφη καρνάγιο.
 
 
Για όλους αυτούς τους λόγους ο Δήμος Μυκόνου, με σκοπό την ανάδειξη της τοπικής, άλλοτε πλούσιας, ναυτικής παράδοσης, προχώρησε για πρώτη φορά σε εργασίες που αφορούσαν τον καθαρισμό, το στοκάρισμα κα τον χρωματισμό στοκαρίσματος υφάλων & εξάλων, εκτέλεση ξυλουργικών εργασιών και καλαφατίσματος, μηχανουργικές εργασίες, παραμονή στο ναυπηγείο Ψαρρού και υπηρεσίες τεχνικού ασφαλείας, ενώ ήδη έχει αποτυπωθεί και η ειδική θέση που θα εκτεθεί στο παλιό λιμάνι, το καλοκαίρι. Επιτόπια αυτοψία στις εργασίες πραγματοποίησε στην Αθήνα, ο αντιδήμαρχος Νίκος Γκέλος.  
 
πηγή: MYKONOS NEWS