"Μάνα μου την Αποκριά να σάξεις πιταράκια και τζουλαμά και φρικασέ μ' αρνίσια ποδαράκια"

 
 
Αρχή του Τριωδίου και έναρξη της Αποκριάς σήμερα. Αποκριά ετυμολογικά σημαίνει μακριά από το κρέας. Είναι η περίοδος προετοιμασίας του ανθρώπου, ψυχικής και σωματικής, για να βιώσει το Θείο Πάθος και την ανάσταση του Σωτήρα Χριστού.
 
 
Περιλαμβάνει τις τρεις εβδομάδες πριν από την Μεγάλη Σαρακοστή, που μας ανοίγει το Τριώδιο. Η περίοδος αυτή προσδιορίζεται από τις Κυριακές του «Τελώνου και Φαρισαίου», του «Ασώτου», των «Απόκρεω» και της «Τυρινής». Η Μεγάλη Σαρακοστή ξεκινά από την Καθαρά Δευτέρα. 
 
 
Η πρώτη εβδομάδα των Αποκριών που τελειώνει την Κυριακή του Ασώτου, λέγεται και Προφωνή, επειδή παλιά προφωνούσαν, δηλαδή διαλαλούσαν ότι άρχιζαν οι Απόκριες. 
 
 
Η περίοδος αυτή συνδυάζεται με το έθιμο του «Καρνάβαλου» που είναι η θεότητα της Αποκριάς. Είναι έθιμο του γλεντιού, της ψυχαγωγίας, του «μασκαρέματος».
 
 
Τις μέρες αυτές γίνεται το έθιμο του γλεντιού, της ψυχαγωγίας και του «μασκαρέματος», της μεταμφίεσης, που έχει παραμείνει από παλιές γιορτές της ρωμαϊκής εποχής, τις γιορτές αφιερωμένες στην έκπτωση του θεού Σατούρνους από τον Ήλιο τα Κρόνια «Λουπερκάλια» και «Σατουρνάλια» και από τις αρχαιότερες «Διονυσιακές γιορτές» των Ελλήνων, όπου οι άνθρωποι μεταμφιέζονταν, χόρευαν, τραγουδούσαν πίνοντας κρασί και το κέφι έφτανε στο κατακόρυφο προς τιμή του Διόνυσου.
 
 
Οι Απόκριες γιορτάζονταν σε κάθε γωνιά της Ελλάδας και ακόμη και σήμερα κάθε περιοχή αναβιώνει τα έθιμά της, με τις διάφορες παραλλαγές που υπάρχουν από περιοχή σε περιοχή, ενώ πολλές πόλεις διοργανώνουν το δικό τους καρναβάλι. 
 
 
Παλιότερα το καρναβάλι γινόταν παντού στην Ελλάδα με μασκαράτες ομαδικές, χορούς, γλέντια, σάτιρα και διάφορα ιδιαίτερα έθιμα σε κάθε μέρος. Ήταν ευκαιρία για ξεφάντωμα, κρασί και χίλια δυο πειράγματα. Μεγαλύτερα κέντρα τέτοιου ξεφαντώματος ήταν, όπως και σήμερα, η Πάτρα με το περιβόητο Πατρινό καρναβάλι, που έχει τις ρίζες του στις αρχές του 19ου αιώνα, η Ξάνθη με το ξακουστό πλέον Ξανθιώτικο Καρναβάλι, που γίνεται πόλος έλξης αφού έχει το μεγαλύτερο καρναβάλι των Βαλκανίων με πολλά λαογραφικά στοιχεία, η Πλάκα των Αθηνών, και η Θήβα με τον περίφημο «βλάχικο γάμο» της.
 
 
Στις Κυκλάδες δυναμικά ανεβαίνει τα τελευταία χρόνια το καρναβάλι της Σύρου με την συμμετοχή πλήθους μικρών και μεγάλων καρναβαλιστών και αρμάτων.Στην Μύκονο την τελευταία Κυριακή της Αποκριάς πραγματοποιείται το καρναβάλι στο θέατρο της Λάκκας, ενώ κάποιες επιτυχημένες προσπάθειες είχαν γίνει προ ετών και για την καθιέρωση του καρναβαλιού της Άνω Μεράς το οποίο αν και τις πρώτες χρονιές πήγε πολύ καλά στην συνέχεια ατόνισε. Ελπίζουμε φέτος να υπάρξει δυναμικό come back.
 
Θα ακολουθήσει ανάρτηση με στιγμές παλαιοτέρων ετών και από τα δύο καρναβάλια, όπως αποτυπώθηκαν από τον φωτογραφικό φακό της Ελένης Κοντιζά και της MYKONOS NEWS. 
 
 
mykonosdaily.gr με πληροφορίες από wikipedia
 
(φωτο αρχείου Ελένης Κοντιζά από το καρναβάλι της Άνω Μεράς το 2008)